keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Ope kysyy: Miksi? Miten? Kuka?

Miksi käyttäisin peda.nettiä opetuksessani?

  • (Ensimmäinen vastaukseni on se, että se on kivaa.)
  • Se helpottaa omaa työtäni.
  • Se nopeuttaa omaa työtäni. (Vaikka se koukuttaa ja syö aikaa "ihan muuten vaan".)
  • Se on tätä päivää ja tulevaisuutta.
  • Voin tallentaa materiaalejani ja jakaa niitä helposti oppilailleni.
  • Saan oppilaiden käsialasta selvää ja työni (siltä osin) on nopeutunut valtavasti
  • Voin rakentaa omaa, henkilökohtaista opetusvälinettä/opetuskanavaa
  •  "Paperit" pysyvät tallessa ja järjestyksessä.
  • Ei enää koepinoja eikä sanakoelappuja. Kaikki on sähköisessä muodossa, hyvässä tallessa ja järjestyksessä.
  • Voin seurata oppilaiden kehittymistä ja edistymistä.
  • ...ja halutessa voin antaa henkilökohtaista palautetta todella helposti.
  • Kun ope on kipeä tai pois muusta syystä, voi oppilaille antaa tarkat ohjeet ja tehtävät peda.nettiin ja seurata heidän työskentelyään.
  • Voin luopua erillisestä tuntisuunnittelusta, koska se tulee siinä samalla kun rakentaa kokonaisuuksia. 

Miten käytän peda.nettiä opetuksessani?
  • Yritän käyttää mielikuvitusta ja kokeilla rohkeasti eri juttuja - joskus onnistun, joskus en. 
  • Yksinkertaisimmillaan kirjoitan läksyt ylös, jolloin niin oppilaat kuin minäkin pysymme kartalla missä mennään eikä kukaan ole sen varassa "toi kaveri ei kertonu/ei tienny mitä tuli läksyks". Kaikki voivat käydä itse tarkistamassa ne. (Tiedän, että oppilaat pitäisi totuttaa siihen, että he kyselevät poissaollessaan läksynsä toisilta oppilailta tai Wilmassa, mutta jos tapaan heitä kaksi tuntia viikossa, niin myönnän, että minulle on tärkeämpää että läksyt on tehty kuin se onko ne saatu selville itse. Ja siksi kirjoitan ne peda.nettiin ylös.)
  • Lataan tekemäni kielioppimateriaalit.
  • Pidän sana- ja verbikokeet. (Joita minun ei tarvitse enää korjata, koska olen kokeen tekovaiheessa pisteyttänyt jokaisen kohdan.)
  • Pidän isot kokeet.
  • Tärkein on kuitenkin: Käytän työkirjan korvikkeena tekemällä erilaisia tehtäviä. (Mitä enemmän peda.nettiä käyttää, sitä enemmän alkaa syntyä ideoita, kuinka ja minkälaisia tehtäviä palvelu mahdollistaa - mielikuvitus vain rajana!)
  • Ja toiseksi tärkein: Yritän "omalla esimerkilläni" opettaa oppilaille oman oppimisen ohjaamista, oman oppimisen seuraamista, kielitaidon kartuttamista omien kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. 


Kuka peda.netin käytöstä hyötyy?
  • Opettaja: Lue kaikki edellä mainittu.
  • Oppilas: (Jatkuva) Itsenäinen harjoittelu ajasta ja paikasta riippumatta, materiaalit aina taskussa mukana (tila ei lopu, vihko ei voi kadota tai revetä), välittömät tulokset testeistä ja sanareista, palaute, materiaalipankki, selkeä (ei tarvitse tulkita omaa käsialaa)
  • Huoltajat: Voivat seurata lapsensa kielen oppimista ja mm. rauhassa tarkastella koetuloksia (koe päätyy aina huoltajille eikä unohdu repun pohjalle)

Ei kommentteja: